Engelsk A
Digital eksamensopgave med adgang til internettet
Delprøve 1 og 2
kl. 09.00-14.00
Vejledning til opgavesættet
Du skal besvare følgende prøver: | |
|
|
Tekster i dette opgavesæt: |
|
Opgave 5A: |
“Departure Time”, a short story by Tessa Green, 2013. |
Opgave 5B: |
“Look at those lugholes!”, an article by Elliot Haworth, The Telegraph website, 2014.
|
Vejledning til opgaverne og skabelon
Den samlede eksaminationstid for opgave 1-5 er 5 timer. Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for niveauet. Der lægges vægt på beherskelsen af det engelske sprog, forståelse af forlægget og færdighed i skriftlig fremstilling på engelsk.
Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger under Toolbox i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-5.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler må benyttes til besvarelse af opgavesættet. Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
Den samlede eksaminationstid for opgave 1-5 er 5 timer. Besvarelsen bedømmes som en helhed ud fra de faglige mål for niveauet. Der lægges vægt på beherskelsen af det engelske sprog, forståelse af forlægget og færdighed i skriftlig fremstilling på engelsk.
Det anbefales, at du skriver din besvarelse i skabelonen, som ligger under Toolbox i menuen til venstre. Besvarelsen afleveres i ét dokument med opgaverne i rækkefølgen 1-5.
Hjælpemidler
Alle hjælpemidler må benyttes til besvarelse af opgavesættet. Kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
Henvisninger til tekst, video- og lydklip
Hvis du citerer fra en grammatikbog eller internetside i delprøve 1, skal du angive kilde.
Alt materiale anvendt i delprøve 2 skal være engelsksproget og angives med kildehenvisninger.
Du kan henvise til dele af video- og lydklip, f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.
Alt materiale anvendt i delprøve 2 skal være engelsksproget og angives med kildehenvisninger.
Du kan henvise til dele af video- og lydklip, f.eks. ved at angive afspillerens minut- og sekundtal for henholdsvis starten og afslutningen af klippet.
Author, Title. Site, medium. Date accessed. [Link].
|
Kildeoplysninger
Oplysninger om kilderne til de enkelte tekster findes i teksternes manchetter på opgavesiderne.
Teksternes ortografi og tegnsætning følger forlæggene. Trykfejl er dog rettet.
Opsætningen følger ikke nødvendigvis forlæggene. Dog følges forlægget nøje, hvor opsætningen på den ene eller anden måde indgår i opgaven.
Teksternes ortografi og tegnsætning følger forlæggene. Trykfejl er dog rettet.
Opsætningen følger ikke nødvendigvis forlæggene. Dog følges forlægget nøje, hvor opsætningen på den ene eller anden måde indgår i opgaven.
Delprøve 1
Besvar opgaverne 1-4. Følg opgaveformuleringen, og skriv svarene på dansk eller engelsk som angivet i opgaverne.
Under Toolbox i menuen til venstre kan du hente en skabelon til at skrive din besvarelse i. Den indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.
Under Toolbox i menuen til venstre kan du hente en skabelon til at skrive din besvarelse i. Den indeholder sidehoved til dine eksamensoplysninger og felter til besvarelse af opgaverne. Husk at udfylde sidehovedet.
Opgave 1
I hver af nedenstående sætninger er en grammatisk fejl understreget. Skriv den korrekte sætning, og forklar dine rettelser med udgangspunkt i sætningerne. Brug relevant grammatisk/faglig terminologi. Skriv din forklaring på dansk.
|
Opgave 2
I nedenstående sætninger fra artiklen ”Look at those lugholes” er nogle adverbier (biord) understreget. Forklar kort, hvilken regel for adverbiets placering den enkelte sætning illustrerer. Brug grammatisk/faglig terminologi. Skriv dit svar på dansk.
|
Opgave 3
Nedenstående sætninger er fra artiklen “Look at those lugholes!”. Forklar kort, hvilke regler for brugen af do-omskrivning sætningerne illustrerer. Brug grammatisk/faglig terminologi. Skriv dit svar på dansk.
|
Opgave 4
Nedenstående tekst er fra Visit Greece. Beskriv, hvordan Grækenland fremstilles som en attraktiv feriedestination gennem brugen af substantiver (navneord), adjektiver (tillægsord) og verber (udsagnsord). Brug relevant grammatisk/faglig terminologi og eksempler fra teksten. Skriv dit svar på dansk.
Beauty in Greece is exquisite; timeless; unspoiled. It was in this sacred landscape that love was born.
Greece is the birthplace of the winged God Eros, the son of Aphrodite; the God that with his quiver and 3 arrows inspired artists and writers over the centuries to praise the virtues of love. Whether you are looking
for an ideal honeymoon destination or just a romantic escape, the beauty and diversity of the Greek landscape forms the most romantic backdrop to celebrate your love. 6 Search for your fairy-tale romance in the Greek islands, a perfect honeymoon destination bathed in sunlight all year long. Explore with your other half the islands on a cruise and enjoy sun-kissed beaches, superb natural landscapes, cosmopolitan resorts and traditional settlements alike or taste exquisite local dishes. 9 Santorini, Mykonos and Corfu rank among the most popular romantic getaways in Greece but don’t forgetto pay a visit to the rest of the Aegean and Ionian islands as well! Set out on a journey through time and experience the sheer medieval beauty of wonderfully preserved 12 stone-built settlements and fortified towns spread all over Greece. Be the knight or princess of yourchildhood fairytales in the Byzantine town of Mystras; unveil a medieval mystery in Monemvasia or rediscover romance as you enter one of the largest medieval towns in Europe, the old town of Rhodes. www.visitgreece.gr
|
Delprøve 2
Besvar enten opgave 5A eller opgave 5B.
Assignment 5A
Write an analytical essay (800-1200 words) in which you analyse and interpret Tessa Green’s short story “Departure Time”.
Part of your essay must focus on how the writer creates suspense and on cultural differences.
In your essay you must include references to the short story. You may use information from the internet in your essay. All sources must be documented.
Material
Tessa Green, “Departure Time”, 2013.
Part of your essay must focus on how the writer creates suspense and on cultural differences.
In your essay you must include references to the short story. You may use information from the internet in your essay. All sources must be documented.
Material
Tessa Green, “Departure Time”, 2013.
Assignment 5B
Write an analytical essay (800-1200 words) in which you analyse Elliot Haworth’s article “Look at those lugholes!” and discuss the issue of body art in the workplace.
Part of your essay must focus on how Haworth uses his own story and on his intention.
In your essay you must include references to:
Materials
Elliot Haworth, “Look at those lugholes!”, The Telegraph website, May 22, 2014.
CJS News, “Welsh campaign challenges discrimination against ‘body art’”, CJS News website, May 23, 2014.
Part of your essay must focus on how Haworth uses his own story and on his intention.
In your essay you must include references to:
- Elliot Haworth’s article
- The CJS News clip “Welsh campaign challenges discrimination against ‘body art’”
- 1-2 other internet sources
Materials
Elliot Haworth, “Look at those lugholes!”, The Telegraph website, May 22, 2014.
CJS News, “Welsh campaign challenges discrimination against ‘body art’”, CJS News website, May 23, 2014.