FAGET ENGELSK

 Table of Content  ->  Introduction ->  Fagets Engelsk

Næste

Om fagets struktur og bekendtgørelse

De betingelser, som gælder for faget engelsk, niveau 2, findes i undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. 554 af 30. juni 1999, nærmere bestemt i bilag 6, punkt 4.

 Bekendtgørelsen kan ses nedenfor eller findes i sin helhed her: www.uvm.dk/pub/1999/fremmed2/

 Men kort kan siges at:

Engelsk, trin 2, består af i alt 2 moduler, og på hvert modul skal læses 25 normalsider (1 ns= 1300 anslag). Både fagtekster og skønlitterære tekster skal indgå. Dvs. for at indstille sig til prøven, skal man på sin forløbsbeskrivelse i alt angive 50 sider læst tekst.

 Undervisningen kan bygges op omkring emneområder med hovedvægt på dagligliv, leve-, arbejds- og samfundsmæssige vilkår. 

 

UPh

Bekendtgørelse

1. Formål
Formålet med undervisningen er at sikre kursisten mulighed for at tilegne sig viden og færdigheder, således at kursisten kan forstå talt og skrevet engelsk og kan kommunikere på sproget mundtligt og skriftligt i en form, der er afpasset efter hensigt, modtager og indhold.

Undervisningen skal give kursisten mulighed for at opnå indsigt i levevilkår og kulturelle mønstre i engelsktalende lande samt styrke kursistens forståelse af internationale og egne kultur- og samfundsforhold.

Til top!.

2. Basisundervisning
(1 modul)
2.1  Mål
Undervisningens mål er, at kursisten kan kommunikere mundtligt og skriftligt på et grundlæggende niveau, og at lysten til fortsat at beskæftige sig med engelsk sprog og kultur styrkes.

2.2  Indhold
Undervisningen omfatter

  • centrale talehandlinger,

  • sprogets udtale og intonation,

  • enkle syntaktiske strukturer,

  • introduktion til engelske kultur- og samfundsforhold - og i

  • tilknytning hertil udadvendte aktiviteter.

Undervisningen tager udgangspunkt i audiovisuelle læremidler og trykte tekster.

Til top!.

3. Trin 1
Niveau G
(2 moduler)
3.1  Mål
Undervisningens mål er, at kursisten

  • kan kommunikere hensigtsmæssigt på et forståeligt engelsk,

  • har en basisviden om værdier og normer i engelsktalende lande,

  • kan perspektivere til forhold i engelsktalende lande og til egne kultur- og samfundsforhold med hovedvægt på daglig liv og levevevilkår,

  • kan udtrykke oplevelser og synspunkter i skriftlig form.

3.2  Indhold
Undervisningen omfatter

  • centrale syntaktiske strukturer,

  • forskellige sprogfunktioner,

  • udtale og intonation,

  • kommunikationsstrategier,

  • funktionel grammatik,

  • information om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande - og i tilknytning hertil udadvendte aktiviteter,

  • anvendelse af engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel.

Undervisningen tager udgangspunkt i audiovisuelle læremidler og trykte tekster omfattende forskellige fiktive og nonfiktive genrer.

I undervisningen inddrages fagets redskaber - papirbundne såvel som elektroniske.

Der læses mindst 15 normalsider trykt tekst pr. modul.

3.3  Prøve
Der afholdes en mundtlig prøve.

I samråd med læreren vælger prøvedeltageren/erne senest 15 hverdage før prøven et samtaleemne ud fra de tekster, der er behandlet i undervisningen.

Prøveoplægget består af

  • et billede eller en collage med en indholdsmæssig sammenhæng til det valgte samtaleemne.

Dette oplæg, som skal være umiddelbart forståeligt, tilvejebringes af læreren.

Hvis flere end tre prøvedeltagere vælger samme samtaleemne, skal læreren tilvejebringe et ekstra prøveoplæg for hver yderligere tre prøvedeltagere.

Prøven består af

  • en samtale på engelsk, som tager sit udgangspunkt i prøve oplægget, og der perspektiveres til relevante dele af forløbs beskrivelserne.

Ved gruppeprøve skal prøveoplæggets omfang tilpasses antallet af prøvedeltagere.

Ved prøven vurderes, hvorvidt prøvedeltageren

  • kan udtrykke sig hensigtsmæssigt på et forståeligt engelsk,

  • kan perspektivere til relevante dele af forløbsbeskrivelserne og har viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalen de lande.

Prøvetiden ved individuel prøve er ca. 20 minutter. Ved gruppeprøve ca. 15 minutter pr. prøvedeltager.

Til top!.

4. Trin 2
Niveau E
(2 moduler)
4.1  Mål
Undervisningens mål er, at kursisten

  • kan kommunikere hensigtsmæssigt på et varieret og overvejende præcist engelsk,

  • har en grundlæggende viden om værdier og normer i engelsktalende lande,

  • kan perspektivere til forhold i engelsktalende lande og til egne kultur- og samfundsforhold med hovedvægt på arbejds- og samfundsmæssige vilkår,

  • kan udvise selvstændighed i et samtaleforløb,

  • kan udtrykke oplevelser, erfaringer, følelser, holdninger og viden i skriftlig form.

4.2 Indhold
Undervisningen omfatter

  • centrale syntaktiske strukturer,

  • forskellige sprogfunktioner,

  • udtale og intonation,

  • kommunikationsstrategier,

  • funktionel grammatik,

  • information om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande - og i tilknytning hertil udadvendte aktiviteter,

  • anvendelse af engelsk som et internationalt kommunikationsmiddel.

Undervisningen tager udgangspunkt i audiovisuelle læremidler og trykte tekster omfattende forskellige fiktive og nonfiktive genrer.

I undervisningen inddrages fagets redskaber - papirbundne såvel som elektroniske.

Der læses mindst 25 normalsider trykt tekst pr. modul.

4.3 Prøver
Der afholdes en mundtlig og en skriftlig prøve.

Mundtlig prøve
I samråd med læreren vælger prøvedeltageren/erne senest 15 hverdage før prøven et samtaleemne ud fra de tekster, der er behandlet i undervisningen. Samtidig aftales hvilket bidrag prøvedeltageren/erne vil medbringe.

Prøveoplægget består af følgende:

  • Det valgte samtaleemne.

  • En ukendt trykt tekst på ca. 1 normalside med indholdsmæssig sammenhæng til samtaleemnet.

Denne tekst tilvejebringes af læreren. Ord eller udtryk kan undtagelsesvist opgives som glose.

  • Prøvedeltagerens bidrag, som skal være umiddelbart forståeligt og i relation til samtaleemnet. Dette bidrag tilvejebringes af prøvedeltageren.

Hvis flere end tre prøvedeltagere vælger samme samtaleemne, skal læreren tilvejebringe yderligere én ekstra ukendt trykt tekst for hver yderligere tre prøvedeltagere.

Prøven består af:

  • En samtale på engelsk, som tager sit udgangspunkt i den ukendte tekst. De væsentligste aspekter fra teksten inddrages i samtalen, og der perspektiveres til relevante dele af forløbsbeskrivelserne. Prøvedeltagerens bidrag indgår i samtalen, dog højst med 1/3 af prøvetiden.

Ved gruppeprøve skal indholdet af den ukendte tekst være af en sådan kvalitet, at der er tilstrækkeligt samtalestof til alle prøvedeltagere. Hver prøvedeltager medbringer sit eget bidrag.

Ved mundtlig prøve vurderes det, hvorvidt prøvedeltageren

  • viser forståelse af den ukendte tekst,

  • kan udtrykke sig hensigtsmæssigt på et varieret og overvejende præcist engelsk,

  • kan perspektivere til relevante dele af forløbsbeskrivelsernes indhold og har viden om kultur- og samfundsforhold i engelsktalende lande,

  • viser selvstændighed under samtalen.

Prøvetiden ved individuel prøve er ca. 20 minutter. Ved gruppeprøve ca. 15 minutter pr. prøvedeltager. Forberedelsestiden ved individuel prøve er ca. 20 minutter. Ved gruppeprøve ca. 20 minutter plus 5 minutter pr. prøvedeltager ud over én.

4.4  Skriftlig prøve
Prøven består af et centralt stillet opgavesæt, der indeholder flere opgavetyper inden for et overordnet emne.

Vurderingskriterierne ved skriftlig prøve er, hvorvidt prøvedeltageren

  • kan disponere stoffet og udtrykke sig hensigtsmæssigt i en skriftlig fremstilling, der er i overensstemmelse med opgaveformuleringerne,

  • kan udtrykke sig forholdsvist præcist og nuanceret.

Prøvetiden ved skriftlig prøve er 4 timer.

Til top!.

UPh